انسان ها از گذشته های دور با رسانه ها سروکار داشته اند. با گسترش تکنولوژی های ارتباطی و رشد شبکه های اجتماعی، معنای رسانه نیز تغییر قابل توجهی یافت؛ آن چنانکه سخن از ضرورت توجه به سوادی پیرامون رسانه ها شد. مارشال مک لوهان برای اولین بار این واژه را به کار برد. و نوشت «زمانی که دهکده جهانی تحقق یابد لازم است انسان ها به سواد جدیدی به نام سواد رسانه ای دست یابند.» بسیار واضح است که ما مجبور به تعامل با رسانه ها هستیم. ولی قدرت تحلیل فرهنگی غلط را باید از آنها بگیریم و ضرورت یادگیری این مهارت (سواد رسانه ای) از همین جهت است. این مطلب آنقدر ضروری می نماید که در عصر حاضر اولین وسیله ای که حتی یک نوزاد با آن تعامل میکند تلفن های همراه هوشمند یا تبلت هاست. رسانه ها روز به روز در حال گسترده شدن و پیچیده تر شدنند. و تاثیرات آنها نیز قابل پیش بینی نیست. تنوع رسانه ها و وجود جذابیت و امکانات موجود در آنها به ویژه تلویزیون، کامپیوتر، تلفن همراه، شبکه های اجتماعی، بازی های رایانه ای از یک سو و از سوی دیگر عدم مدیریت صحیح استفاده از آنها به دلیل فقدان سواد رسانه ای باعث شده تاثیرات مخربی بر سلامت روان و رفتار افراد داشته باشند؛ که بازتاب آن در سالهای آتی بیشتر پدیدار خواهد شد. به راستی آیا در عصر رسانه، افراد جامعه، یا حتی اعضای خانواده خودمان، به حدی از بلوغ در این عرصه رسیده اند که تحت تاثیر رسانه ها قرار نگرفته و آگاهی لازم را در خصوص اثرات آن درک نمایند و در عین حال به درستی از فواید رسانه ها بهره ببرند؟ با ورود به قرن بیستویکم، مصادف با وقوع انقلاب ارتباطی و اطلاعاتی، افراد جامعه تحت تأثیر بمبارانهای رسانهای قرار دارند و رسانههای عصر حاضر، نقشی عمده در شکلگیری رفتار، عقاید، عواطف و به خصوص روابط فردی و اجتماعی انسانها بازی میکنند. پس باید خوش بینی را کنار بگذاریم و برای علاج مشکل، نهضت سواد رسانه ای در کشور برپا گردد. اینگونه مخاطبان رسانه ها دیگر دچار مغالطه، سردرگمی و تردید در انتخاب و گزینش پیامهای دریافتی نخواهند شد.
این درس تحت عنوان «مهارت تفکر انتقادی، لازمه سواد رسانه اي » در 8 جلسه توسط دكتر مهدی رجب بلوکات استاد مديريت رسانه و قائممقام شبکه سه سیما ارائه شده است. هدف اصلی این درس، بيان ضررت و تكنيك هاي تفكر انتقادي در مواجهه با سواد رسانه ای است. استاد این هدف را از طریق تمرکز روی رسانه شناسی، دیدگاه های مختلف در باب فلسفه یا چیستی رسانه ها و نحوه مواجهه با رسانه ها به پیش برده است. شما با گذرانیدن این درس با موضوعاتی از قبیل ضرورت کسب مهارت تفكر انتقادي در مواجهه بارسانه، بیان دیدگاه کشورهای لیبرال دموکرات و مارکسیسم و مکتب فرانکفورت به رسانه، مفهوم صنعت فرهنگ و تبیین نسبت آن با رسانه، نسبت گفتمان انقلاب اسلامی و تفکر دینی با رسانه و تکنولوژی، توجه به محتوا، فرامتن، قالب و محیط پیرامونی در مواجهه با رسانه ها، مهارت تبيين سوالات مهم در مواجهه با رسانه ها و توجه به میزان و کمیت استفاده از رسانه آشنا خواهید شد.