شما بسیار ارزشمندید، لطفاً توجه تان را ارزان نفروشید!!! شاید شما در پاسخ این درخواست، بگویید: «اشتباه میکنی، تا انسان های مشهور هستند، چه کسی به ما فراموش شدگان توجه می کند؟» اما با کمی تأمل می توانیم متوجه این حقیقت ساده بشویم که بدون دیدن و توجه ما انسان ها، چیزی قابل توجه و مشهور نیز باقی نخواهد ماند. توجه ما کالای بسیار گران قیمتی است که در عصر رسانه ها و شبکه های اجتماعی، همه بر سر آن رقابت می کنند. حقيقت اين است كه ما ممکن است چیزی درباره تاریخ کشورمان و روانشناسی یا ساير موضوعات ندانیم، اما انسان های مشهور(سلبریتی) زمانه خودرا میشناسیم و اين افراد به بخشِ مهم و جداییناپذیر جهانِ مدرن، تبدیل شدهاند. به عبارت دیگر، در عصر حاضر، تقریباً تمام عرصههای اجتماعی «سلبریتیزه» شدهاند و از بیلبوردهای تبلیغاتی تا جنبشهای اجتماعی، از امور سیاسی تا امور خیریه، ردپای سلبریتیها رویت میشود. آن ها در اکثر اوقات، برای ما نقش الگو و اسوه و گاهی بت پیدا می کنند. ما در ازای دادن سرمایه توجهمان به آن ها، تصویری از یک قهرمان را از آن ها دریافت می کنیم. بسته به سبک زندگی و سبک فکری و صداقت این افراد، این جان گرفتن می تواند هم به ضرر ما و هم به سود ما باشد. این امری مسلم است که شهرت، بالذاته چیز بدی نیست. همه چیز بسته به نوع تعامل ما انسان ها با آن دارد. انسان مشهوری، که شهرت به تنها هدفش تبدیل شده است و آن را ابزار تحقق منافع و هوای نفس قرار داده است، در وضعیت ناگواری گرفتار شده است. او از سویی وابسته به مخاطبانش می باشد و با توجه ما انسان ها جان می گیرد و از سوی دیگر، ما نیز افرادی کاملاً وابسته با او می باشیم و از او جان می گیریم. اگر چنین شخص مشهوری، در مسیری درست قرار نداشته باشد، این وابستگی، می تواند عواقب ناخوشایندی برای او و ما داشته باشد. در چنین وضعیتی، او با ما جان می گیرد و موجب گرفتن جان ما و در وهله ی دیگر جان خودش می شود. در این جا، علت مشکلات، فقط بر عهده سلبریتی نیست. با توجه به خصیصه و نیاز اساسی ما انسان ها به داشتن قهرمان و قهرمان سازی، زمانی که خدا و قهرمانی واقعی در دسترس نباشد، ما شروع به ساختن بت ها و قهرمان هایی صوری می کنیم.
این درس تحت عنوان «فرهنگ شهرت» در 6 جلسه توسط آقای دکتر احسان شاه قاسمی(عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) ارائه شده است. شما در این درس با نگاهی علمی، تاریخچه ای از شهرت، از عصر گذشته تا عصر مدرن، و عوامل تقویت کننده آن آشنا و سپس از تکنیک های فریب دهنده انسان های مشهور برای جلب توجه آگاه خواهید شد. با گذراندن این درس، برای خودتان و زمانی که در اختیار دارید، ارزش قائل خواهید شد و به جای تقدیم رایگان آن به عنوان سوخت ماشین شهرت سلبریتی ها، از آن در راه منافع خودتان استفاده خواهید نمود. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «از چه زمانی به این نتیجه رسیدیم که اگر کسی توپی را از دروازه رد کند، چهره زیبایی داشته باشد یا هنر خوبی در صحنه داشته باشد، می تواند در همه زمینه های دیگر زندگی نیز برجسته باشد و ما را در این زمینه ها راهنمایی نماید؟ فرهنگ شهرت تنها یک و نیم قرن است که آغاز شده است».
این درس تحت عنوان «فرهنگ شهرت» در 6 جلسه توسط آقای دکتر احسان شاه قاسمی(عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) ارائه شده است. شما در این درس با نگاهی علمی، تاریخچه ای از شهرت، از عصر گذشته تا عصر مدرن، و عوامل تقویت کننده آن آشنا و سپس از تکنیک